החברה לחקר המקרא מארחת את יגאל גור אריה במסר לשבת פרשת בראשית -תשפ"א " אחדות אינה אחידות"! & רחל ארזני בחמשיר -"אדם"

יגאל גור אריה

פרשת ״בראשית ״

אני חש אכזבה/דאגה גדולה בתקופה האחרונה!

מסופר על ששת ימי בריאת העולם .

ביום השני הוכיח ה' שאפשר לעשות שלום אפילו בין אש ומים, שברגיל אינם יכולים לדור בכפיפה אחת. לאחר שהוכיח ה' שאפשר להכניס במחיצה את שני הפכים גמורים כאש ומים ולעשותם אחד – אנו בטוחים כי בכוחו ובכוחנו לעשות שלום עלינו ועל כל ישראל .

"יום שלישי פעמיים כי טוב" למה ?

כי ביום השלישי נבראה האחדות בין מים ליבשה, המים משקים את הארץ ונוצר הצומח. האחדות היא הטוב האמתי .

בימים משוגעים אלו יש לטפח את אחדות הלבבות הנשענת על מתן לגיטימציה לייחודיות האחר.יש לזכור כי בטיפוחה של האחדות אין הכוונה ליצירת אחידות.

חברה הטרוגנית המאמינה ב״אחדות מתוך השוני״ תחתור לביסוס האחדות תוך הכרה בשוני שבין חבריה, ובד בבד תפעל לאיתור המשותף והמחבר בין השונים.

מתן לגיטימציה לקיומם של צרכים ,דעות ,אמונות, שאיפות, כישורים ומנהגים שונים לצד שמירה על המאחד בין הגוונים השונים עשויה לעודד את הפרט להפנות את משאביו הייחודים לטובת סביבתו על בסיס המכנה המשותף ביניהם .

לו יהי ונשכיל כולנו לנהוג כך !!!

"בראשית" המידות הטובות לאדם:

ב – בריאות ובטחון

ר – רצון

א – אהבה

ש – שמיעה ושתיקה .

י – יראה

ת – תבונה, תרבות

יש לנו הכל רק שנשכיל להקשיב ,לקבל ולהכיל את האחר השונה ....

שבת שלום!

שבת שלווה וענוגה!!

יגאל גור אריה.

&

רחל ארזני

אָדָם?!

זֶה כְּבָר רָצִיתִי לְדַבֵּר עִם אֲבִי אֲבוֹתַי - אָדָם הָרִאשׁוֹן

רָצִיתִי לִרְאוֹת וְלִשְׁמֹעַ אֶת נֵזֶר הַבְּרִיאָה עַצְמוֹ

עָלָיו נֶאֱמַר "וְיִבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ"...1]

וְאִלּוּ אָנוּ מִן הַסְּתָם יְלוּדֵי אִשָּׁה

דּוֹרוֹת שְׁחוּקִים מִמֶּרְחַקִּי הַזְּמָן לַבְּרִיאָה

פְּגֵשְׁתִּיו בְּפִרְקֵי בְּרֵאשִׁית הָרִאשׁוֹנִים

אָמַרְתִּי: שָׁלוֹם עָלֶיךָ אָבִי , רֵאשִׁיתִי!

לֹא עָנָה -

הִתְבּוֹנֵן בִּי כָּאוֹמֵר מַה לְזוֹ בִּגְבוּלִי

וְנֶעֱטַף בִּשְׁתִיקָה.

אָמַרְתִּי: אֲדֹנָי, אָבִי

הֵיאַךְ זֶה בְּנוֹ הָרַג אֶת בְּנוֹ

וְאֵין קוֹלוֹ נִשְׁמָע.

שְׁאִלְתִּיו לָמָּה דָּמַם כְּשֶׁבְּנוֹ הִכְרִיעַ אֶת בְּנוֹ

בְּקִנְאָה בּוֹעֶרֶת טָרַף נַפְשׁוֹ?

שֶׁמָּא אֲדוֹנִי קַבֵּל עָלָיו אֶת הַדִּין כְּאַהֲרוֹן בְּמוֹת שְׁנֵי בָּנָיו – וְדָמַם?!2]

וַהֲלֹא הָיָה בַּגַּן וְרָאָה חַיּוֹת מְגוֹנְנוֹת עַל צֶאֱצָאֵיהֶן?

אַךְ שׁוּב לֹא עָנָה.

וְשֶׁמָּא תַּאֲוַת הָרֶצַח מְשׁוּקַעַת בְּמַהוּת הָאָדָם מִשְּׁעַת בְּרִיאָתוֹ

וְלָמָּה לֹא נִשְׁלְחָה יָד מִן הַשָּׁמַיִם אֶת הָרֶצַח לִמְנֹעַ

וְלָמָּה לֹא נִשְׁמַע קוֹל 'אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר!'

הוּפקַר הֶבֶל לְקִנְאַת אָחִיו

הוּפקַר הֶבֶל לְזַעַם אָחִיו בֵּן לְאִמּוֹ וּלְאָבִיו.

וְאַיֵּה רַחֲמַי אֵם

מַדּוּעַ לֹא נִשְׁמַע קוֹל חַוָה מְקוֹנֶנֶת עַל בְּנָהּ

אוֹ שֶׁמָּא סוֹפֵר הַמִּקְרָא הֶעֱלִים דְּבַר מַה

וְהִשְׁאִיר אוֹתָנוּ בִּשְׁאִיָּה צוֹפִים

וּמִשְׁתּוֹמְמִים עַל מִנְהָגֵי אֲבוֹתֵינוּ הָרִאשׁוֹנִים?

שְׁתִיקַת הָאָב הַקַּדְמוֹן מוּל הֶרֶג בְּנוֹ וּשְׁתִיקַת הַדַּיָּן

בְרָקֶיהָּ יוֹרָה מֵאָז וְעַד הֲלוֹם מקווה שנקדתי נכון

וְקוֹלוֹתֶיהָ מוֹסִיפִים לִרְעֹם וְלִרְעֹם.

כִּבְיָכוֹל תַּאֲוַת הָרֶצַח

בָּאָדָם טְבוּעָה מִשְּׁעַת בְּרִיאָתוֹ

וְזַרְעוֹ נוֹשֵׂא חִצֶּיהָ

בְּאֶפֶס יְכֹלֶת מִנִּשְׁמָתוֹ לְעוֹקְרָהּ.

וְרוֹאֶה הָעוֹלָם עַמִּים נִטְבָּחִים וְאֵינוֹ פּוֹצֶה פֶּה

מָשָׁל הוּא לוֹקֶה בְּאִלְּמוּת

כְּמוֹלִידָם שֶׁרָאָה

שָׁמַע וְשָׁתַק.

4103

1] בראשית א,27.

2] ויקרא י,3.