החברה לחקר המקרא ממשיכה להביא את תורתו של הרב יונתן צבי זקס זכרונו לברכה. בהרצאה בפני סטודנטים בכנס של ארגון "עולמי"-אמר הרב-"למרגלות הר סיני, אלוקים פגש עם קטן מפורד ועיקש- ונתן להם אלגוריתם ! לאלגוריתם קראו "תורה" !

הרב ד"ר יעקב צבי (יונתן הנרי) זקס, זכרונו לברכה. (נולד ב-8 במרץ 1948) כיהן כרבה הראשי של הקהילות העבריות המאוחדות בחבר העמים הבריטי בין 1991 ל-2013. ב-2005 הוענקה לו אבירות, וב-2009 צורף לבית הלורדים בתואר הברון זקס מאולדגייט.

הרב פרופסור לורד יונתן צבי זקס זכרונו לברכה השאיר שיעורים כתובים למשך השנה הקרובה, אנו רואים בזה את צוואתו.

החברה לחקר המקרא מיסודו של דוד בן גוריון תמשיך ב"ה כאן את תורתו :

אמר ר' יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: כל תלמיד חכם שאומרים דבר שמועה מפיו בעולם הזה "שפתותיו דובבות בקבר" (בכורות לא' ב')

באדיבות הוצאת קורן/מגיד ומשפחת מילר.

הרב יונתן זקס ז"ל, בהרצאה בפני סטודנטים בכנס של ארגון "עולמי". לדעתנו הוא יצא מתוך הנחה שרבים בקהל עלולים להתבולל ולהתנתק מהיהדות:


להלן התמליל של ההרצאה:


אני רוצה לצטט שורה מדברי שייקספיר, שורה שאני מוצא אותה משנת-חיים. היא מתוך המחזה "הלילה השניים עשר", והיא ומסבירה לדעתי מהו יהודי. שייקספיר כותב:
"יש כאלה שנולדים דגולים,
יש כאלה המשיגים גדולה,
אך יש כאלה שהגדולה נכפית עליהם".

אני גיליתי בגיל די צעיר שלא נולדתי דגול, וגם לא אגיע לגדולה. אבל בשלב כלשהו בחיי, באוניברסיטה, הבנתי פתאום שאם אתה יהודי – הגדולה תיכפה עליך.

למה?

כיוון שאנחנו הצאצאים והיורשים של האיש המשפיע ביותר בהיסטוריה – אברהם אבינו, האב הרוחני של 2.4 מיליארד נוצרים, וגם של 1.6 מיליארד מוסלמים, וגם שלנו שיושבים כאן הערב באולם הזה.

זה איש שלא היה כתר לראשו, ולא שלט על שום אימפריה, ולא פיקד על צבא גדול, לא עשה שום נס ולא הותיר שום נבואה, אבל הוא שינה את העולם על ידי נכונותו ללכת אחרי האלוקים.

אנחנו צאצאיו של משה רבנו, שעליו אמר ז'אן ז'אק רוסו, אביה הרעיוני של המהפכה הצרפתית, כי היה המחוקק הגדול ביותר בהיסטוריה האנושית.

אנחנו צאצאיו של דוד המלך, שלא היה רק המלך הגדול של ישראל, אלא גם משורר הדתי הטוב בהיסטוריה, בזכות ספר תהלים.

אנחנו צאצאי הנביאים, שהיו המבקרים החברתיים הראשונים בעולם והאנשים הראשונים שאמרו את האמת לבעלי השררה.

היהודים לא המציאו משהו חד פעמי רק פעם אחת. הם ממציאים בכל דור.

הם מאמינים ברעיון היהודי, שאתה משנה את העולם לא בכוח אלא ברעיונות. זוהי מהות היהדות.
אנחנו העם שגיבוריו הם מורים,
שמבצריו הם בתי לימוד,
שתשוקתו היא למידה וחיי רוח,
וכאן נמצאת הבעיה שלנו כיום.

כיום ישנם, בלי עין הרע, בערך 13 מיליון יהודים. זה קומץ, אבל לא זו הבעיה.
הבעיה היא שבכל מקום בעולם אחד מתוך כל שניים, או שניים מתוך כל שלושה יהודים צעירים – מתרחקים מהיהדות. וזה כואב.
אומר לכם מדוע זה כואב:

היהודים קיימים כבר זמן רב. אנחנו נמצאים כאן תקופת זמן שהיא פי 2 מהנצרות ופי 3 מהאיסלאם, יותר כמעט מכל אומה אחרת. פוזרנו לכל ארץ בעולם, ובכל מאה ידענו גורל שונה – מתהילה של ניצחונות עד לטרגדיה והשמדה. ובכל זאת, אף פעם בהיסטוריה היהודית, אף פעם, לא היו לנו את שני הדברים שיש לנו היום ביחד:
ריבונות ועצמאות במדינת ישראל,
וחופש ושוויון בגולה.
היו זמנים שהיה לנו אחד מהם, אבל מעולם לא היו לנו את שניהם באותו זמן.
כל כך הרבה תפילות של סבא וסבתא שלכם, ושל סבא וסבתא שלהם, נענו בימינו.
ומה אנחנו עושים? אנחנו מתרחקים.

זה לא טוב. זה כואב. וזו הסיבה שכאשר הייתי סטודנט, אמרתי לעצמי: "אני לא יכול להיות חלק מזה.
אני אהיה יותר יהודי ולא פחות יהודי".
לא הייתה לי שום כונה להיות רב, זה היה הדבר האחרון שחשבתי שאהיה.
אבל הגעתי להחלטה: לא אהיה אחד מאלה שמתרחקים.
ואם גם אתם תחליטו כך, תחליטו שתהיו יותר יהודים ולא פחות יהודים, אתם תשנו את מהלך ההיסטוריה היהודית.

מדברים היום הרבה על האלגוריתם, לכל דבר יש אלגוריתם.
לפני זמן רב, למרגלות הר סיני, אלוקים פגש עם קטן ומפורד ועיקש – ונתן להם אלגוריתם.
לאלגוריתם קראו תורה.
איך האלגוריתם פועל? אני לא יודע,
אבל את זה שהוא פועל – את זה אני יודע.
ואתם יוצאים כעת לעתיד. לכל אחד יש חלומות ותוכניות, ואתם עומדים להיכנס לעידן שבו שום דבר אינו ניתן לחיזוי. העולם משתנה מהר מאי פעם, ובכל שנה הוא מהיר יותר, ואתם צריכים תכונות מסוימות כדי לשגשג ולהצליח.

אז הרשו לי לספר לכם, מניסיוני האישי, מה האלגוריתם של התורה יעשה לחייכם.

קודם כל, דבר ראשון – הוא יחזק את כל היחסים החשובים שלכם. האמינו לי, לא תוכלו להתקדם בחיים ולמצוא אושר והצלחה לבדכם. כל המחקרים מראים שהצלחתך ותחושת האושר שלך תלויים בעוצמה ובאיכות של היחסים עם הקרובים שסביבך. וזה הדבר הראשון שהיהדות תעשה עבורך.

דבר שני, כל הצלחה תלויה בהרגלים של משמעת עצמית וכוח רצון. ההלכה, המשפט היהודי, היא בית הספר הכי טוב בעולם למשמעת עצמית ולכוח רצון. רק ככה אפשר להתקדם.

דבר שלישי, אם רצונך להימנע משחיקה באמצע הקריירה והעשייה, עליך לגלות ולשמור את השבת. זה בית הספר הטוב ביותר בעולם לאיזון בין עבודה לחיים. זה הכוח שיש לשבת היום. בימיו של משה רבנו, השבת הייתה יום של חירות מהעבודה הקשה לפרעה. היום זה יום של חופש מהשתעבדות למדיה החברתית ולאימייל.

דבר רביעי, אושר הוא עניין של הכרת תודה. כאשר אתה חי כיהודי, מהן המילים הראשונות שאתה אומר כל בוקר? "מודה אני". אתה מודה לפני שאתה אפילו חושב. אם אתה חי את חייך כך, לא מחכה שהאושר יגיע, אלא מודה ומודה כי זו הדרך אל האושר – אתה תזכה לחיים שלמים של סיפוק.

דבר חמישי, היהדות שומרת על יכולת החשיבה שלכם כל ימי חייכם, כי להיות יהודי פירושו ללמוד במשך החיים כולם. הובהלתי לפני 20 שנה לאשפוז, במצב מסכן חיים. פשוט נשלחתי בדחיפות לאשפוז ומיד עברתי ניתוח שהציל את חיי. רק התחלתי להתאושש מההרדמה, ומישהו דפק על דלת החדר. זה היה יהודי בן 80 עם ספר גמרא מתחת לזרוע. הוא אמר: "שמעתי שאתה פה, הרב זקס, אז חשבתי שנוכל ללמוד גמרא ביחד". אני מנסה למות, והוא רוצה ללמוד יחד גמרא... אני אומר לכם: ככה תמשיכו ללמוד כל חייכם.

הדבר השישי: לא חשוב מה תעשו בחיים, תמיד תזדקקו לקוד מוסרי פנימי. אתה צריך את הקול הפנימי שאומר לא, אתה זקוק לו, וזה מה שהיהדות מלמדת אותך. שיש כן ויש לא.

והדבר השביעי והאחרון: למען האושר, למען ההצלחה, למען החוסן – אתה זקוק לתחושה של זהות. עליך לדעת מי אתה. מה הסיפור שאתה חלק ממנו, ומה חלקך בסיפור הזה. אנחנו לא סתם איזה אטום המרחף בחלל, נידף ברוח. להיות יהודי פירושו להיות חלק מהסיפור הכי גדול עלי אדמות.

שבעת הדברים האלה לא יביאו לשינוי קטן בחייכם. הם יחוללו את ה-שינוי בחייכם. הם חלק מאותו אלגוריתם יהודי מדהים של העם שלנו.

ונכון, לא נולדנו גדולים ואולי לא נגיע לגדולה, אבל הגדולה נכפית עלינו. ונכון, קשה להיות יהודי. זה דורש תעצומות של השקעה וכוח רצון. אבל הדברים הקשים הם אלה שמחשלים אותך. הדברים הקשים הם אלה שנוטעים בך גאווה. הדברים הקשים גורמים לך להרגיש חיוני.

אני החלטתי את ההחלטה הזו בגילכם, ועכשיו אתם צריכים להחליט. שנו את עצמכם, והתחילו לשנות את העולם. אני מבטיח לכם שבעוד שנים מהיום תביטו אחורה ותאמרו שזו הייתה ההחלטה הטובה ביותר שעשיתם מאז ומעולם. אז בואו נחליט, דווקא בתקופה המיוחדת הזו – עצמאות במדינת ישראל ושוויון זכויות בגולה – שנחיה באמת, בגאווה, כיהודים נאמנים לאמונתנו, ונהיה ברכה גם לאחרים. בואו נשנה את העולם ביחד. תודה.

יהי זכרו ברוך.