פרשת וישלח - "כֹּה תֹאמְרוּן, לַאדֹנִי לְעֵשָׂו" - הילחם, ברח , קפא - Freeze, Fight, Flight

דר' זאב פרידמן, שירותים בקהילה מכל הלב, לאנשים עם דמנציה ואלצהיימר , משנת 1981

פרשת וישלח - "כֹּה תֹאמְרוּן, לַאדֹנִי לְעֵשָׂו" - הילחם, ברח , קפא - Freeze, Fight, Flight

זאב ( ווה ) פרידמן

מודל שלושת ה- F - "הילחם, ברח, קפא", (Fight, Flight or Freeze) של וולטר קנון (Walter Cannon 1929) ,מקורו מתחום הפיזיולוגיה והפסיכולוגיה, המציין תבנית של שינויים גופניים, כחלק ממנגנון הישרדותי - אבולוציוני, אשר מכין את האדם או את בעל – החיים להתמודד פיזית עם איום או סכנה מיידית.

ישנן ,שלוש תגובות אופייניות להתמודדות עם איום או סכנה מיידית, שנקראות שלושת ה-F: Fight - לנסות להילחם על נפשך, גם אם הסיכויים קטנים. Flight - לנסות לברוח מההתמודדות ע"י מנוסה. וכאשר שני הפתרונות הללו לא מצליחים, אז Freeze - לקפוא במקום מתוך תחושת חוסר אונים או בתקוה שהאויב לא ירצה לתקוף מטרה כזו.

אני מבקש להוסיף למודל של קנון , תגובה נוספת, אף היא F, Friend –ניסיון לפיוס, שלום וחברות.

הבה נבחן את מודל 4 הF בפרשתנו, לאור האירוע הדרמטי בפרשתנו,- המפגש בין יעקב לעשו.

"וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו, אֶל עֵשָׂו אָחִיו, אַרְצָה שֵׂעִיר, שְׂדֵה אֱדוֹם. וַיְצַו אֹתָם, לֵאמֹר, כֹּה תֹאמְרוּן, לַאדֹנִי לְעֵשָׂו: כֹּה אָמַר, עַבְדְּךָ יַעֲקֹב, עִם לָבָן גַּרְתִּי, וָאֵחַר עַד עָתָּה. וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר, צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה; וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדֹנִי, לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֶיךָ".( לב', ד'-ו').

הנה לנו אירוע מיוחד לקראת מפגש פסגה בין שני מנהיגים באותה עת, שהם גם אחים, שאף אחד לא יודע מה תהיינה תוצאות המפגש. האם לפיוס או למאבק? האם לשלום או למלחמה?

יעקב נערך לשלוש דפאו"ת ( דרך פעולה אפשרית ) בסדר הבא: דורון, תפילה ומלחמה.

המדיניות העדיפה על יעקב, היא לפיוס ולשלום עם אחיו עשו.

רש"י ( 1040 -1105 ) מפרש : " התקין עצמו לשלושה דברים,- לדורון, לתפילה ולמלחמה. לדורון- וַתַּעֲבֹר הַמִּנְחָה, עַל פָּנָיו;. לתפילה -אֱלֹהֵי אָבִי אַבְרָהָם. למלחמה- וְהָיָה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר, לִפְלֵיטָה " (לב', ח' ). אך יעקב לא יודע האם המפגש יתקיים באווירה של מלחמה או באווירה של שלום ? . יעקב כמבוגר אחראי למשפחתו העניפה וגם כמבוגר אחראי, לייעודו לחזור לארץ ישראל ולקומם את הישוב היהודי המחודש בארצו, מכין עצמו לתרחישים השונים ומנהל קלאסיקה של ניהול סיכונים.

יעקב אמנם נערך לסוג של התמודדות של שלושה מאפייני ה-F,שיש בה גם מלחמה Fight ואולי גם קפא Freeze ואולי גם בריחה Flight, בעזרת תפילה. אך דומה בפרשתנו, שיעקב מקבל החלטה אסטרטגית לא לאמץ אחד משלושה הF - . הוא לא מציב לעצמו כמו במודל של קנון - יעד הישרדותי, אלא הוא נוקט בדפא"ה שהיא פרואקטיביות וביוזמה לעשות הכול להגיע לפיוס ושלום עם עשו ולכן הוא משתמש בכלי של דורון ובמידה ולא יצלח, הוא ידע גם להילחם- להשיב מלחמה שערה ותמיד יש גם להתפלל לקב"ה לסיוע והגנה. יעקב לא קופא ולא בורח, אלא אוחז ב F הרביעיFriend.

"וַיִּקַּח מִן הַבָּא בְיָדוֹ, מִנְחָה לְעֵשָׂו אָחִיו. ; וַיֹּאמֶר אֶל עֲבָדָיו, עִבְרוּ לְפָנַי, וְרֶוַח תָּשִׂימוּ, בֵּין עֵדֶר וּבֵין עֵדֶר. וַיְצַו אֶת הָרִאשׁוֹן, לֵאמֹר: כִּי יִפְגָשְׁךָ עֵשָׂו אָחִי, וּשְׁאֵלְךָ לֵאמֹר, לְמִי אַתָּה וְאָנָה תֵלֵךְ, וּלְמִי אֵלֶּה לְפָנֶיךָ. וְאָמַרְתָּ, לְעַבְדְּךָ לְיַעֲקֹב מִנְחָה הִוא שְׁלוּחָה, לַאדֹנִי לְעֵשָׂו" ( לב' , ז'- יט').

ארון הספרים היהודי בפרשתנו מציג לנו, שתי קבוצות של פרשנים העוסקות בניתוח התנהגותו ודרך פעולתו של יעקב, לקראת מפגשו עם אחיו עשו.

הקבוצה הראשונה של הפרשנים, מבקרת ואף מגנה במילים קשות את התנהגותו הרופסת וחולשתו של יעקב. דומה שקבוצה זאת תדגיש ביחסינו עם אויבנו,- גאווה יהודית וזקיפות קומה, תגנה כל ניסיון לוויתורים ,תגנה כל פשרה, תבטל כל דרך- להיות חכם ולא צודק. קבוצה זאת תדגיש ותדבק בFight .

כך למשל, מלמדנו המדרש בבראשית רבה ע"ה ב' :" רב הונא פתח ( משלי כו', יז'): מחזיק באזני כלב, עבר מתעבר על ריב לא לו...אמר לו הקב"ה : לדרכו היה מהלך והיית משלח אצלו ואומר לו: " כה אמר עבדך יעקב". או במנחה חדשה, ד', ב' : "העושה עצמו שה, הזאב אוכלו". או בבראשית רבה עה',יא':״באותה שעה שקרא יעקב לעשו- אדוני, אמר לו הקב״ה: אתה השפלת עצמך וקראת לעשו אדוני, שמונה פעמים, חייך ,אני מעמיד מבניו(של עשו) שמונה מלכים קודם לבניך( של יעקב) שנאמר: " ואלה המלכים אשר מלכו בארץ אדום לפני מלך מלך לבני ישראל ״.

גם הרמב״ן ( 1194-1270 ) הנמנה על קבוצת פרשני ה Fight, רואה בהתנהגות יעקב, השפלה עצמית, הרכנת ראש וכניעה מרצון בפני התקיף וכך הוא מפרש: ״ בעבור היות נגב ארץ ישראל על יד אדום ואביו יושב בארץ הנגב, יש לו לעבור דרך אדום או קרוב משם, על כן פחד אולי ישמע עשו והקדים לשלוח אליו מלאכים לארצו. וכבר תפסוהו החכמים על זה, מחזיק באזני כלב... כה אמר עבדך יעקב, ועל דעתי גם זה ירמוז, כי אנחנו התחלנו נפילתנו ביד אדום, כי מלכי בית שני (מלכי בית החשמונאים) באו בברית עם הרומיים ומהם שבאו ברומא, והיא הייתה סיבת נפילתם בידם״.

הקבוצה השנייה של הפרשנים, תומכת ומגבה את התנהגותו של יעקב. קבוצה זאת שוללת את ה Fight ביחסינו עם אויבנו,- תדגיש ריאליות ופרגמטיזם, תעודד פשרות וויתורים, תעדיף להיות חכם ולא תמיד צודק. קבוצה זאת תדגיש מנעד במודל ה F, מ Freeze ל Flight ושאיפה גדולה ל Friend.

כך למשל, מתאר המדרש את מערכת היחסים המיוחדת של רבי יהודה הנשיא שישב בציפורי וחתם המשנה בשנת 200 לספירה , עם הקיסר הרומאי אנטונינוס.

המדרש בבראשית רבה מלמדנו : ״ רבי יהודה הנשיא אמר למזכירו רב אפס: כתוב איגרת ממני למרן מלכא אנטונינוס. קם וכתב: מן יהודא נשיאה למרן מלכא אנטונינוס. לקח רבנו (רבי יהודה הנשיא) האיגרת וקרעה. אמר לו: כתוב: מן עבדך יהודה למרן מלכא אנטונינוס. אמר לו מזכירו רב אפס: מפני מה אתה מבזה על כבודך? אמר לו: וכי טוב אני מזקני יעקב, לא כך אמר יעקב: כה אמר עבדך?״.

שיעור אודות האסטרטגיה והטקטיקה בדיפלומטיה של יעקב עם עשו אויבו, נלמד במדרש לקח טוב : " אמר ר' יונתן: כל מי שרוצה לרצות מלך או שלטון ואינו יודע דרכם וטכסיסיהם, יניח פרשה זו לפניו וילמד הימנה טכסיסי פיוסים וריצויים".

גם הפרשן ר' עובדיה ספורנו ( המאה ה-16 ) הנמנה על קבוצת פרשנים זאת, מעניק רוח גבית לדרך פעולתו של יעקב:״ הן לוא עשו כן בריוני בית שני, לא היה נחרב בית מקדשנו, כמו שהעיד ר' יוחנן בן זכאי, באומרו: בריונים דבן לא שבקינן ( בריונים שבנו, לא נתנוני לצאת מן העיר ולבוא לפני אספסינוס)״.

מה היה מבחן התוצאה של פגישת הפסגה בין יעקב ועשו בפרשתנו ?

המפגש התקיים והסתיים בטוב, באווירה של התפייסות ושלום - Friend: "וְהוּא, עָבַר לִפְנֵיהֶם; וַיִּשְׁתַּחוּ אַרְצָה שֶׁבַע פְּעָמִים, עַד גִּשְׁתּוֹ עַד אָחִיו. וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ, וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ; וַיִּבְכּוּ".( לג', ד').

בעל "העמק דבר", הנצי"ב מוולוז'ין מראשוני חובבי ציון במאה ה-19 שקיבוץ עין הנצי"ב קרוי על שמו, מפרש : "ויבכו- שניהם בכו. בא ללמד שגם יעקב נתעורר עליו לשעה זו אהבה לעשו. וכן לדורות, בשעה שזרע עשו מתעוררים ברוח טהרה להכיר את זרע ישראל ומעלתם. אז גם אנחנו מתעוררים להכיר את עשו.....וכמו שרבי היה אוהב אמיתי לאנטונינוס וכן הרבה".

הנה לפנינו מנעד של גישות שונות של פרשנים בארון הספרים היהודי, לאסטרטגיה והטקטיקה של יעקב. ניתן למקמם על מודל ה - F,וגם על גבי הספקטרום הפוליטי מדיני - של ימין ושמאל.

הרמב״ן מייצג את התפיסה הימנית, שכנראה הושפעה ועוצבה ממציאות הסביבה והתקופה הקשה שבה חי בספרד, בראשית המאה ה13 . לעומתו, רבי יהודה הנשיא המייצג את התפיסה השמאלית של המפה הפוליטית. יתכן שבזכות מערכת היחסים שלו עם השלטון הרומאי, ומערכת היחסים האישית והכימיה עם הקיסר אנטונינוס , זכה לאוטונומיה מלאה ופריחה כלכלית בציפורי, שסייעה לו להקים ולהשלים את המפעל המונומנטלי של ששה סדרי המשנה וחתימתה בשנת 200 לספירה. "כשהתותחים רועמים המוזות שותקות", ויתכן שרבי יהודה הנשיא היה צריך מרחב חיים של "תותחים לא רועמים" ורווחה כלכלית, על מנת לאפשר למוזות ולכוחות היצירה התרבותיים לרעום ,ליצור ולסיים את מפעל ש"ס המשנה.

יתכן שגם הפרשן עובדיה ספורנו, שהיה רב קהילת רומא, רופא ופילוסוף, בתקופת הרנסנס במאה ה16, הושפע בפרשנותו מהסביבה והתקופה שבה הוא חי.

במציאות הישראלית העכשווית שבה אנו חיים, אנו פוגשים מנעד של השקפות ותפיסות פוליטיות, באשר לאסטרטגיה והטקטיקה, שעלינו לנהוג לפתרון אם בכלל, של הסכסוך הישראלי ערבי בן 100 שנים ויותר. מודל הF מקורו בהתנהגות בעלי החיים בג'ונגל במצבי סכנה ועימות ,ראוי שבמצבנו כווילה בתוך הג'ונגל במזרח התיכון, נעמיק חקר, באירוע המפגש של יעקב ואחיו עשו, על מנעד הפרשנים השונים לדורותיהם. נדע להיות ערוכים כראוי לFight למלחמה, אך גם ל Friend לשלום ולפיוס.

האסטרטגיה חשובה, אך לא פחות חשובה ממנה היא הדרך והטקטיקה להשיג התכלית. מדיניות ואידאולוגיה חשובים מאד, אבל גם למשקל האישי והכימיה בין אחים, אנשים ומנהיגים, ישנה חשיבות . לאישי ולבין אישי יש משקל רב במערכת יחסים בין אנשים, תנועות , עמים ומדינות. העקרונות מאד חשובים, אך גם למילים יש חשיבות. מילים יכולות לבנות ,אך גם יכולות להרוס. למילים בפרשתנו- ״ לַאדֹנִי" "עַבְדְּךָ", חשיבות רבה. המעבר ממלחמה לשלום וכן להיפך, נתון רק בידי בני אדם ומנהיגים. לא אחת החיים והמוות ביד הלשון.

בימים טרופים אלו של הליכה הזויה לסבב נוסף של בחירות ואף אחד לא ערב שבהן נעצור וכבר התייחסתי לכך במאמרי מהשבת שעברה, ראוי לעשות חשבון נפש ,כאשר אנו מניחים את פרשתנו לפנינו ומבינים שהכול מתחיל ונגמר בגורם האנושי ,באינטראקציה הבין אישית , באחריות הציבורית ובמחויבות של מנהיגים ופוליטיקאים לכלל הציבור.

הכול מסור לידם של מנהיגים ופוליטיקאים. הבחירה נתונה רק בידם ל Freeze, או ל Fight או ל Flight . אבל עליהם גם לזכור שגם הפשרה ו ה Friendהיא דרך פעולה לגיטימית.

במשעול הדרך לבחירות השלישיות המיותרות.....הבה נתחבר לשיר ילדותנו, של יעקב פיכמן משנת 1927 , שהפך לריקוד ישראלי מפורסם : "יָמִין וּשְׂמֹאל רַק חוֹל וָחוֹל יַצְהִיב מִדְבָּר לְלֹא מִשְׁעוֹל".

בין הימין לשמאל, משתרע לו מרחב ארץ של גרגירי חול רבים, שלכל גרגר חול, אפיון אישי של צבע, אישיות, דעה, גישה וגוון משלו. אך כל הגרגירים ערבים זה לזה ,כי אין לנו ארץ אחרת.

שבת שלום ומבורכת

זאב ווה

ד"ר זאב פרידמן (Ph.D)

מנכ"ל

שירותים בקהילה מכל הלב, לאנשים עם דמנציה ואלצהיימר , משנת 1981

הַמַּלְאָךְ הַגּוֹאֵל / דוד אשל

וַאֲנַחְנוּ... מָה כִּי נִזְעָם ?

אֲנַחְנוּ בָּחַרְנוּ, אֲנַחְנוּ הָעָם !

אִם שְׁלוֹשָׁה רָמַטְכָּלִי"ם וְעִתּוֹנַאי

וְרֹאשׁ מֶמְשָׁלָה "עַל תְּנַאי",

אֵינָם מְסֻגָּלִים לִחְיוֹת בִּמְעֻטָּף

וְלִמְצֹא לְשִׁלְטוֹנָם מְכַנֶּה מְשֻׁתָּף ,

מֵחוֹבָתֵנוּ עַתָּה לַחְדֹּל מִלִּרְטֹן

אֶלָּא לִבְחֹר בָּרְאוּיִים לַשִּׁלְטוֹן,

לַחְדֹּל מִלְּהַשְׁלִיךְ רַק רֶפֶשׁ

לְהַצִּיל אֶת הַמְּדִינָה, הַגּוּף וְהַנֶּפֶשׁ,

כִּי אוֹיְבֵינוּ מְצַפִּים לְהִזְדַּמְּנוּת

שֶׁמֵּעַמֵּנוּ תּוּסַר כָּל חֲסִינוּת,

וְאֶצְלָם כֵּן קַיָּם מְכַנֶּה מְשֻׁתָּף

לְהַשְׁלִיכֵנוּ לַיָּם, כָּל אִישׁ, אִשָּׁה וְטַף.

"וְיִשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים" ( בראשית, ל"ב/4)

לְהַשְׁכִּין שָׁלוֹם בֵּין אַחִים,

וְלָנוּ אֵין אָדָם מַלְאָךְ

שֶׁיַּשְׁכִּין שָׁלוֹם בֵּין אָח לְאָח,

אֵין אֶת הָאֶחָד שֶׁיּוֹצִיאֵנוּ מִן הָאֹפֶל

וְלֹא יַאֲזִין לְהַצָּעוֹת אֲחִיתֹפֶל,

אֵין בְּתוֹכֵנוּ גָּדוֹל וְכָשֵׁר

שֶׁיָּכֹל בֵּין אַחִים נִצִּים לְגַשֵּׁר.

הֵיכָן "הַחֲכָמִים" הַיּוֹדְעִים לְהַקְסִים

וְהֵיכָן כָּל מְקַבְּלֵי הַפְּרָסִים ?

הֵיכָן כָּל הַמְּלַהֲטִים

הָרַבָּנִים, הַנְּשִׂיאִים וְהַשּׁוֹפְטִים?

הֵיכָן הָאֶחָד שֶׁ"רוּחַ בּוֹ" ?

שֶׁיּוֹאִיל וְיֵצֵא מִן הַמַּחְבּוֹא !

"וַיַּחַץ אֶת הָעָם...לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת" (שם, ל"ב/8)

לֹא בִּכְדֵי זֶה אֶת זֶה לְהוֹנוֹת,

וְלֹא כְּדֵי שֶׁזֶּה בַּזֶּה יִמְרֹד

אֶלָּא כְּדֵי, שֶׁיּוּכְלוּ לִשְׂרֹד.

פְּנִיָּה לָנוּ אֶל בּוֹרֵא עוֹלָם :

הוֹצֵא לָאוֹר אֶת הָאִישׁ הַמֻּשְׁלָם,

עֲזֹר לָנוּ לִבְחֹר בָּרָאוּי וּבַמֻּסְכָּם

וְאַל תְּשִׁיבֵנוּ גַּם הַפַּעַם רֵיקָם,

אָנָּא הַפַּעַם הוֹאֵל

וּשְׁלַח אֵלֵינוּ, אֶת הַמַּלְאָךְ הַגּוֹאֵל !

בַּקָּשָׁתֵנוּ מַמָּשׁ קְטַנָּה

רַק לִשְׁמֹר עַל הַמְּדִינָה.

שבת מבורכת על כל בית ישראל

בלהה ודוד אשל.